Freek Stoelwinder ➜ 2

Freek Stoelwinder ~ Ede

beelden

freekstoelwinder.nl

Al vanaf zijn vroegste jeugd is Freek Stoelwinder bezig met tekenen en schilderen. Eind jaren 70 begin jaren 80 heeft hij schilderlessen gekregen van o.a. Wim Mulder uit Otterlo. De olieverfschilderijen van Stoelwinder tonen verstilde en eenzame figuren, die koud en kil aandoen door het gebruik van veel grijs- en blauwtinten. Dit beeld wordt versterkt door de versteende omgeving waarin zij geplaatst zijn – tekst gaat verder onder de afbeeldingen

 

Stoelwinder heeft zich daarna gericht op portrettekeningen, waarbij hij pasteltinten, potlood en kleurpotlood als basismateriaal gebruikt heeft. Elk detail is zichtbaar, maar hij laat ook ruimte over om het portret “lucht” te geven, waardoor details door de kijker afgemaakt kunnen worden.

Halverwege de jaren 80 volgde hij de opleiding Grafische Vormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Tevens ontstond in diezelfde periode een grote belangstelling voor het maken van bronzen sculpturen. Hij kreeg les van Henny Bronk in het boetseren met was, het maken van mallen, het gieten van brons, het afwerken en patineren.

Zijn interesse in de vrije kunst resulteerde in een fanatieke periode eind jaren 90, waarin hij zichzelf kon uiten in driedimensionaal werk. Hierin zien we duidelijk overeenkomsten met de figuren van zijn olieverfdoeken uit een eerdere periode.  “De basis voor al mijn werk zijn menselijke figuren, de dramatiek, het lijden van de mens, de worsteling om het bestaan en de eenzaamheid. Met hier en daar een uitstap naar wat luchtiger werk, blijven die thema’s als basis essentieel.”, aldus de kunstenaar.

In zijn grotere portretten en tekeningen geeft Stoelwinder deze thema’s trefzeker op papier weer, door middel van grove gecontroleerde vlotte houtskoollijnen. Die lijnen worden versterkt door het gebruik van grafiet, conté en vervolgens verfraaid met een extract van noten, thee of koffie.

In Nijmegen heeft Stoelwinder met een aantal kunstenaars gewerkt aan modeltekenen. “Het was voor mij belangrijk om los te komen van het detail in mijn tweedimensionaal werk.”

Momenteel oriënteert Stoelwinder zich op het driedimensionale werk in brons.